Bel fıtığında ameliyatsız tedavi

Fizik Tedavi ve Rehabilitasyon Uzmanı Doç. Dr. Kerem Alptekin bel fıtığının ameliyatsız tedavisini sizler için anlattı.

Bel fıtığı kişilerin son derece zorlandığı ve sık sık karşılaşılan sağlık problemi arasında yer almaktadır. Günümüzde bel fıtığından ameliyatsız tedavi yöntemleri ile kurtulmak mümkün. Bel fıtığının ameliyat ile tedavisi riskli olabilmektedir.

Yapılan çalışmalarda kopmuş tabir edilen sekestre diskler % 96 oranında, patlamış tabir edilen ekstrüde diskler yüzde 70 oranında, fıtık olarak tanımlanan protrüde diskler de yüzde 41 oranında fizik tedavi ve rehabilitasyon uygulamaları sonucunda küçülerek iyileşmektedir.

Ameliyatsız yöntemlerle bel fıtığı tedavileri

Bel fıtığı uygulanacak fizik tedavi ve rehabilitasyon programları ile hastaya zarar vermeden 20-25 günde tedavi edilebilmektedir. Egzersiz, kronik bel ağrısı ve boyun ağrısı tedavisinin temelidir. Doktorunuzun ve fizyoterapistinizin rehberliğinde denemeniz gereken ilk tedavilerden biridir. Egzersizler, spesifik semptomlarınıza ve durumunuza göre uyarlanmalıdır. Evde egzersiz rutinini sürdürmek de başarının büyük bir parçasıdır.

Farkındalık ve meditasyon

Kronik bel fıtığı ile baş etmenin hayal kırıklığı, sinirlilik, depresyon ve diğer psikolojik yönlerini yönetmek için bir psikiyatr ya da psikoloğa sevk edilebilirsiniz. Bu uzman, zihninizin ağrıya odaklanmasını önlemek için meditasyon, yoga, tai-chi ve diğer bilişsel ve gevşeme stratejileri önerebilir. Son dönemlerde artan zihin-beden tedavileri kapsamındaki tüm bu yöntemler aslında otonom sinir sisteminin yeniden düzenlenmesini sağlar. Bu açıdan bakıldığında vagus sinirini uyaran tüm tedavi yöntemleri de parasempatik ve sempatik sinir sistemi arasındaki dengeyi yeniden sağlayacaktır.

Yaşam tarzında değişiklikler

Kronik bel fıtığı ağrınız olduğunda, sınırlarınızı kabul etmeniz ve buna uyum sağlamanız önemlidir. Ağrınızı kötüleştiren aktiviteleri not edin ve mümkünse onlardan kaçının. Hayat tarzındaki bir diğer önemli değişiklik de sigarayı bırakmaktır. Nikotin bilimsel olarak ağrıyı vurguladığı ve iyileşmeyi geciktirdiği bilinmektedir. Bu sayede bel fıtığı ağrılarınızı en aza indirebilirsiniz.

Enjeksiyon bazlı tedaviler

Bel fıtığı için sinir blokları, epidural steroid enjeksiyonları, sinir ablasyonları, nöralterapi, mezoterapi, kuru iğneleme ve diğer enjeksiyon tabanlı prosedür türleri mevcuttur. Ağrının kaynağı bilindiğinde kullanılırlar ve bazen tedavi işe yaramazsa belirli nedenleri ortadan kaldırmaya yardımcı olabilirler. Enjeksiyonlar ağrıyı belirli bir süre durdurabilir veya azaltabilir. Ancak uzun vadeli çözümler olarak tasarlanmamıştır ve tek başına kullanılmama gerekmektedir.

Bütüncül tedaviler

Akupunktur, masaj, biofeedback tedavisi, lazer tedavisi,  elektriksel sinir stimülasyonu ve diğer cerrahi olmayan omurga tedavileri de kronik bel fıtığı için fark yaratabilir. Size fayda sağlayabilecek alternatif tedaviler hakkında uzman bir doktor ile konuşarak bel fıtığı tedavisinde alternatif yöntemlerden rahatlıkla yararlanabilirsiniz.

Farmakolojik tedaviler

Kronik bel fıtığını tedavi etmeye yardımcı olmak için analjezikler, antienflamatuar ilaçlar, kas gevşeticiler, antidepresan, antikonvulsan ilaçlar ve diğer medikal tedaviler kullanılabilir. Bununla birlikte, çoğu istenmeyen yan etkilere sahiptir ve uzun süreli kullanım için tasarlanmamıştır. Birçoğu bağımlılık yapar ve ağrınızın altında yatan nedeni ele almaz. Opioidler ancak bir uzman tarafından kapsamlı bir muayeneden sonra ve diğer ilaçlar rahatlama sağlayamadıysa reçete edilmelidir.

Son dönemlerde, ağrının azaltılmasında bitkisel kaynaklı ürünler de kullanılabilir. Ancak bu ürünleri de kullanırken hekiminizden destek almalı ve dozlarını hekim önerisine göre düzenlemelisiniz. Unutulmamalıdır ki bu tür bitkisel kaynaklar da doz aşımında aynı klasik ilaçlar gibi yan etki gösterebilir.

Kaynak: Bel fıtığında ameliyatsız tedavi – Sağlık Haberleri (cnnturk.com)